ماین وب

ساخت وبلاگ

انفجار مهیب در معدن سنگ خراسان شمالی

گروه معادن - لحظاتی پیش انفجار مهیبی از غرب بجنورد در تمام شهر بجنورد شنیده شد.
به گزارش ماین نیوز، شدت این انفجار به حدی بود که صدای آن در کل شهر به گوش رسید و سبب رعب و وحشت در بین مردم شد.

براساس پیگیری‌های به‌ عمل‌ آمده احتمالاً انفجار در یکی از معادن منطقه رخ‌ داده است.

هم‌اکنون نیروهای آتش نشانی و اورژانس در آماده باش هستند.

انفجار مهیب در معدن سنگ حاشیه جاده اصلی بجنورد - آشخانه که ساعت حدود 19 رخ داد، خسارت جانی نداشت اما شیشه برخی ساختمان های مناطق مسکونی غرب بجنورد شکست و موجب وحشت مردم شد.

مدیرکل دفتر بحران استانداری اعلام کرد که انفجار برای منابع سنگ شن در حاشیه جاده اصلی بجنورد - آشخانه انجام شده است.

به گفته حسین عظیمی در این انفجار به کسی آسیبی نرسیده است.

صدای مهیب انفجار موجب شد تا مسافران رهگذر در محدوده ورودی شهر بجنورد توقف کنند که این امر ترافیک خودروها را نیز به دنبال داشت.

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۳۳

کد مطلب: 33340

توصيه مطلب

۰

مرجع : خبرگزاری مهر

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 166 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 1:27

نمایندگان جدید شرکت ملی فولاد بر اساس اصلاحیه قانون تجارت انتخاب شدند

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران، احکام 6 نفر از نمایندگان این شرکت را بر اساس اصلاحیه قانون تجارت صادر کرد.
نمایندگان جدید شرکت ملی فولاد بر اساس اصلاحیه قانون تجارت انتخاب شدند
به گزارش ماین نیوز، «عبدالمجید شریفی» در این احکام رعایت ماده 110 اصلاحیه قانون تجارت مصوب اسفندماه 1347 را مبنا قرار داده است.

بر اساس احکام صادر شده، «روانبخش امیری» به عنوان عضو هیات مدیره شرکت صنعت فولاد شادگان (عضو غیرموظف)، «سید مهدی محمدی» نماینده شرکت ملی فولاد ایران در هیات مدیره شرکت فولاد غدیر نی ریز، «محمد روزبهانی» عضو شرکت پارس فولاد سبزوار، «محمدرضا نوری» عضو هیات مدیره شرکت فولاد غدیر نی ریز، «منوچهر انجم روز» نماینده شرکت ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در هیات میره شرکت فولاد آذربایجان (سهامی عام) و «امیر صباغ» به عنوان عضو در هیات مدیره شرکت احیااستیل فولاد بافت منصوب شدند.

طبق ماده 110 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، اشخاص حقوقی را می توان به مدیریت شرکت انتخاب کرد و شخص حقوقی همان مسئولیت های مدنی شخص حقیقی عضو هیات مدیره را خواهد داشت و باید یک نفر را به نمایندگی دایمی خود برای انجام وظایف مدیریت معرفی کند.

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۷

کد مطلب: 33339

توصيه مطلب

۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 150 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 21:29

معاون نعمت‌زاده خبرداد؛

استرالیا و اروپا خواستار حضور در پروژه‌های معدنی ایران شدند

گروه معادن - معاون وزیر صنعت از درخواست کشورهای اروپایی، استرالیا و چین برای حضور در پروژه‌های معدنی ایران خبرداد و گفت: عملیات اکتشافی حین استخراج باید در معادن توسعه یابد.
استرالیا و اروپا خواستار حضور در پروژه‌های معدنی ایران شدند
به گزارش ماین نیوز، مهدی کرباسیان گفت: پروژه تیتانیوم کهنوج در سطح بین المللی مطرح شده است که وجود شرکت های معتبر بین المللی دنیا از استرالیا، اروپا و چین در رقابت برای برنده شدن در مناقصه سرباره و کنسانتره این کارخانجات، گواه این موضوع است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به توسعه عملیات استخراجی معادن افزود: عملیات اکتشافی حین استخراج نیز باید در این معادن توسعه یابد. هزینه این ۲ فاز پروژه ۵۰۰۰ میلیارد ریال است که برای شروع کار اجرایی، طی یک ماه قبل این سازمان مجوز فروش اوراق مشارکت را از شورای اقتصاد به مبلغ ۳۳۰۰ میلیارد ریال دریافت نموده است و مابقی مبلغ طی مدت توسط سازمان تأمین خواهد شد.

وی تصریح کرد: پیمانکار تیتانیوم کهنوج فاز سرباره انتخاب شده و پیمانکار فاز کنسانتره نیز به زودی اعلام خواهد شد و حداکثر طی چند ماه آینده عملیات اجرایی این فاز ها شروع می شود و این پروژه حتماً تا تولید پیگمنت ادامه پیدا خواهد کرد، این در حالی است که پیگمنت محصول نهایی پروژه است که در مصارف داخلی استفاده و ارزش افزوده آن برای کشور بوده، مابقی آن صادر خواهد شد. بعد از آن نیز باید صنایع پایین دستی برای ایجاد اشتغال بیشتر در منطقه ایجاد شود.

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۶

کد مطلب: 33338

توصيه مطلب

۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 169 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 18:35

سرقینی خبر داد:

تفویض اختیار تخفیف ۱۰ درصدی در حقوق دولتی معادن به استان‌ها

تشکل‌ها پیشنهادهای قابل اجرا ارائه دهند/مشکل مالیات بر ارزش افزوده برخی معادن

گروه معادن - معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است: پیشنهادهای طرح شده توسط کمیسیون و یا دیگر تشکل‌های معدنی باید پیشنهادهای عملی باشند.
تفویض اختیار تخفیف 10 درصدی در حقوق دولتی معادن به استان‌ها
به گزارش خبرنگار ماین نیوز، جعفر سرقینی در جلسه ماهانه کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران با اشاره به موضوع ابطال برخی پروانه‌های معدنی افزود: در صورتی که یک پروانه یک یا 2 سال فعال نشود، بی‌شک ابطال خواهد شد. دولت ‌نمی‌‌تواند ذخایر خود را بیهوده رها کند.

او درباره مالیات بر ارزش افزوده نیز تصریح کرد: این موضوع بارها از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به ویژه شخص وزیر پیگیری شده است. اعتقاد ما هم بر این است، معادنی که محصول خود را به صورت قسطی می‌فروشند، توانایی پرداخت مالیات به صورت نقدی را ندارند.

سرقینی با بیان موضوع افزایش حقوق دولتی در سال‌های 92 و 93 نیز بیان کرد: در مقطعی از زمان حقوق دولتی با افزایش همراه شد و تکلیف شد تا وزارتخانه 1800 میلیارد تومان را وصول کند. به همین دلیل پس از اعتراض‌های مطرح شده توانستیم آن‌را تعدیل کنیم اما امسال سیستم برای تعیین حقوق دولتی در حال تغییر است. در واقع در حال حل موضوع استخراج واقعی و استخراج اسمی هستیم.

به گفته وی در حوزه طلا و مس حقوق دولتی از محصول نهایی اخذ می‌شود، یعنی 3 درصد از شمش تولیدی به عنوان حقوق دولتی محاسبه و دریافت می‌شود. البته این 3 درصد طبق بررسی حقوق دولتی سال‌های قبل و با اعمال تخفیف محاسبه شده است در نتیجه دیگر با میزان استخراج ثبت شده در پروانه کاری نخواهیم داشت.

به گفته معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد کنسانتره نیز تخفیف خوبی اعمال شد تا تشویقی برای معدنکاران باشد. همچنین در صورتی که استخراج معدن کمتر از مقدار پروانه باشد سازمان صنعت، معدن استان‌ها بدون مکاتبه با وزارتخانه می‌تواند به میزان 25 درصد در تناژ تخفیف اعمال کند. همچنین اختیار تخفیف 10 درصدی در میزان حقوق دولتی به رئیس سازمان استان‌ها داده شده است.

سرقینی با اشاره به آمارهای صادراتی بیان کرد: در 3 ماهه نخست امسال نزدیک به 2 میلیارد تومان صادرات معدن و صنایع معدنی انجام گرفت که نسبت به سال 94 با رشد 48 درصدی همراه بود. البته نزدیک به 920 میلیون دلار آن مربوط به زنجیره فولاد است.

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۴۲

کد مطلب: 33334

توصيه مطلب

۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 153 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 17:34

اشرف سمنانی:

فعالیت بخش حفاری نیمه تعطیل است

گروه معادن - عضو کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران اظهار کرد: در صورتی که سرمایه‌گذاران داخلی و یا خارجی که وارده به بخش معدن موفق نباشند، بی‌شک بازخورد منفی به دنبال خواهد داشت.
فعالیت بخش حفاری نیمه تعطیل است
به گزارش خبرنگار ماین نیوز، رضا اشرف سمنانی در جلسه ماهانه کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران افزود: اکتشاف پایه اصلی برای شروع فعالیت‌های معدنی است و در صورتی که به نتیجه دست پیدا نکند، بی‌شک زنجیره ارزش با مشکل مواجه شده و ناقص خواهد ماند. متاسفانه امروز کاهش فعالیت‌های اکتشافی باعث شده تا بخشی از شرکت‌های حفاری بیکار بمانند. در واقع می‌توان گفت فعالیت در حوزه حفاری نیمه تعطیل است.

وی همچنین درباره موضوع اقتصاد مقاومتی افزود: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فرصت خوبی را برای بخش معدن ایجاد کرده است بنابراین باید حمایت‌هایی برای بلندمدت در دستورکار قرار گیرد.

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۱

کد مطلب: 33335

توصيه مطلب

۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 175 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 17:34

سنگ‌اندازی پتروشیمی مسجدسلیمان جلوی پروژه مهم آلومینیومی
به گزارش ماین نیوز، مجتمع پتروشیمی مسجد سلیمان که در جوار کارخانه آلومینیوم کاوه خوزستان در دست ساخت است، اخیرا با این شرکت تولید آلومینیوم دچار اختلافاتی در باره زمین مربوط به ساخت مجتمع شده است که ظاهرا کار به طرح دعاوی و شکایات مکرر هم کشیده شده است.

توسعه 500 هکتاری برای یک پتروشیمی

یک منبع آگاه درباره مشکلاتی که از سوی شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان پیش روی ساخت و بهره برداری از مجتمع آلومینیوم کاوه خوزستان قرار گرفته است، توضیح داد: شرکت پتروشیمی مسجدسلیمان که از عمر مجوز آن حدود 20 سال می گذرد در سال 1390 حدود 175 هکتار زمین را که متعلق به شرکت شهرک های صنعتی استان خوزستان بود خریداری کرد که پس از 5 سال و بدون اقدام عمرانی جدی در سایت 175 هکتاری اقدام به تملک زمین های مجاور خود در منطقه مسجدسلیمان کرده است که برای فعالان و سرمایه گذاران منطقه باعث ایجاد شائبه های منفی در مورد نحوه سرمایه گذاری پتروشیمی مذکور شده است.

هم اکنون طبق ادعای شرکت مذکور 493 هکتار از اراضی شرکت شهرک های صنعتی بدون پرداخت وجه در اختیار گرفته شده و اجازه فعالیت جدی و توسعه ای را به هیچ شرکتی در منطقه نمی دهد. قرار بود این مجتمع پتروشیمی در 50 هکتار احداث شود، اما این زمین هم اکنون به 500 هکتار رسیده است و پیشرفت ساخت پتروشیمی به پنج درصد!

وی ادامه داد: مسئولان پتروشیمی مسجد سلیمان، عملا عموم اراضی شهرک شماره 2 مسجد سلیمان را از آن خود کرده اند، اما پتروشیمی مسجد سلیمان در نشست ها و پیگیری های مستمری که انجام شد، مجاب شدند تا بخشی از زمین ها را آزاد و به شرکت آلومینیوم کاوه واگذار کنند، بنابراین 50 هکتار زمین را بازگرداندند اما پس از مدتی توافق را بر هم زدند و اعلام کردند که این زمین متعلق به شرکت پتروشیمی مسجدسلیمان است، در حالی که در بررسی صورتجلسه های تحویلی شرکت شهرک های صنعتی، حق مالکیت زمین با شرکت آلومینیوم کاوه بوده است.

به گفته این منبع آگاه، پس از پیگیری و پا در میانی مسئولان محلی و استانی و در نهایت با فشار مقتدایی؛ استاندار وقت، شرکت پتروشیمی مسجدسلیمان 50 هکتار زمین یادشده را آزاد و به شرکت شرکت شهرک های صنعتی استان خوزستان واگذار و شرکت شهرک های صنعتی استان خوزستان نیز این زمین را به صورت رسمی به شرکت آلومینیوم کاوه خوزستان تحویل داد تا طرح کلان محرومیت زدایی و اشتغال زایی در مسجد سلیمان از طریق شرکت آلومینیوم کاوه مسجد سلیمان از زیرمجموعه های بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی اجرا شود.

وی تاکید کرد: در حالی که با نگاه دست و دلبازانه این مجتمع در یکصد هکتار هم قابل اجراست! این ماجرا بیشتر شبیه یک امپراطوری بازرگانی و و نگاه سوداگرانه به زمین های محله ویلای مسجد سلیمان است.

این منبع آگاه با بیان نارضایتی از اینکه سنگ اندازی های مسوولان پتروشیمی مسجد سلیمان، فرآیند ساخت و بهره برداری از مجتمع آلومینیوم کاوه خوزستان به عنوان یک واحد صنعتی اشتغال زا را دچار دشواری، اختلال و وقفه و افزایش هزینه و اتلاف زمان و انرژی کرده است، گفت: آنها همه مسیرها را بسته اند وگاهی اجازه هیچ گونه ترددی را به کارکنان شرکت آلومینیوم کاوه نمی دهند، بطوریکه براساس اظهارنظر های رسمی مدیرعامل شرکت آلومینیوم کاوه هم اکنون مشکل اصلی آنها توسعه زیرساخت ها و ساخت خطوط لوله آب، گاز، برق، تلفن و ... مربوط به پروژه میسر نیست و از سیدعباس حسینی؛ مدیرعامل شرکت آلومینیوم کاوه خوزستان به جرم تعرض به حدود و حریم زمین ها و ساخت و ساز غیرمجاز، شکایت شخصی و حقوقی کرده اند در حالی که عملکردشان از سوی همه مسئولان استان محکوم شده و توانسته اند در شرایطی ناصواب به جهت تشریفات باعث تاخیرهای اداری در اجرای پروژه اشتغال زایی بزرگ در مسجدسلیمان شوند.

این منبع آگاه با بیان اینکه طبق قوانین شرکت شهرک های صنعتی، زمین باید براساس جواز تحویل داده شود، افزود: جواز زمین شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان برای 240 هکتار و جواز زمین شرکت آلومینیوم کاوه 380 هکتار است که طبق قانون بیش از این هم نمی توان زمینی گرفت، در حالی که هم اکنون شرکت آلومینیوم کاوه 80 هکتار و شرکت پتروشیمی 500 هکتار زمین دارد و در عین حال تلاش می کنند تا جوازهای متعدد دیگری هم برای این زمین ها دست و پا کنند تا بتوانند زمین ها را تغییر کاربری دهند.

وی تصریح کرد: از 22 سال پیش تاکنون قرار بوده است که مجتمع پتروشیمی مسجدسلیمان ساخته شود، در حالی که پس از این همه مدت، تنها براساس برآوردها پنج درصد پیشرفت داشته است، این را مقایسه کنید با پیشرفت 65 درصدی کنونی ساخت مجتمع آلومینیوم کاوه خوزستان آن هم در مدت یک سال.

سیدعباس حسینی، مدیرعامل کارخانه آلومینیوم مسجدسلیمان نیز چندی پیش گفته بود: گاها شرکت پتروشیمی مسجدسلیمان سنگ‌اندازی‌ها و مشکلاتی را برای کارخانه ما به وجود می‌آورد که این مساله باعث مختل شدن روند ساخت کارخانه و بروز مشکلاتی می‌شود که این مسائل مانع فعالیت این کارخانه است. تنها خواسته ما این است که به ما اجازه کار کردن بدهند و با سنگ اندازی مانع از فعالیت کارخانه نشوند و بگذارند که این کارخانه روند رو به رشد خود را ادامه دهد تا هرچه سریعتر به تولید برسد و بخشی از مشکلات شهرستان را حل کند.

شرکت آلومینیوم کاوه پول زمین را نداده است!

اما مدیرعامل شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان هم استدال خود را دارد و می گوید: طرح توسعه پتروشیمی مسجد سلیمان در فاز نخست آن که در زمینی به مساحت 56 هکتار در دست ساخت است، حدود 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و حدود 28 ماه آینده به بهره برداری کامل می رسد.

یوسف داودی با بیان اینکه در اوج تحریم ها برای ساخت مجتمع پتروشیمی مسجد سلیمان دو لیسانس مربوط و فاینانس مناسبی را تهیه کردیم، گفت: ما حدود 450 هکتار زمین را درمحدوده شهرک ویلایی مسجد سلیمان از کشاورزان خریده ایم، یعنی زمین هایی که مربوط به سازمان منابع طبیعی نیست که مدعی پیدا کند. برای همه اراضی مجوز گرفته ایم و هیچ معترض و معارضی هم نداریم. مجوزهای لازم را نیز گرفته ایم که براساس آن امکان تغییر کاربری زمین ها را هم داریم.

وی در پاسخ به اینکه چرا برای ساخت مجتمع پتروشیمی، این همه زمین خریداری کرده اید، تاکید کرد: کدام انسان عاقلی می آید پروژه ای را که در 50 هکتار اجرا می شود را در 500 هکتار اجرا کند. ما برای هر وجب از این زمین هایی که خریداری کرده ایم، برنامه تعریف شده داریم که قرار است واحدهای تولید محصولات مختلف پتروشیمی که در زنجیره هم قرار دارند را در فازهای توسعه ای بعدی در این زمین ها احداث کنیم که هم مجوز های لازم مربوط به آن را هم اخذ کرده ایم و همه این اراضی قانونی است!

داودی تصریح کرد: هم اکنون 6 توافقنامه با شرکت های چینی، کره ای، ژاپنی، آلمانی و دیگر شرکت های داخلی و خارجی به نتیجه رسانده ایم که امید است تا حدود کمتر از 2 ماه آینده برای اجرای فازهای بعدی در این زمین ها، به توافق برسیم و کار اجرایی را آغاز کنیم.

داودی درباره اختلاف به وجود آمده میان شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان و شرکت آلومینیوم کاوه خوزستان توضیح داد: یک واحد تولید آلومینیوم در نزدیکی پتروشیمی مسجدسلیمان قرار دارد که متعلق به بنیاد مستضعفان است. به نظر می رسد متولیان این واحد چون تصور می کنند، به نهادی وابسته هستند، باید همه دولتمردان در خدمت آنها باشند، بنابراین به استانداری فشار آوردند که به آنها زمین بدهند، آنها هم زمین دولتی نداشتند، پس آمدند شرایطی را ایجاد کردند که به اجبار 50 هکتار از زمین های ما را گرفتند و به آنها اختصاص دادند که البته نیت مسئولان استان خیر و کمک به اقتصاد منطقه بود، این در حالی است که 300 هکتار زمین آن طرف تر وجود دارد که می توانند بروند با کشاورزان مذاکره و آن زمین ها را خریداری کنند، اما عجیب است که چرا حاضر به این کار نیستند و نمی خواهند با مردم طرف شوند و به جای آن می خواهند با استفاده از قدرت خود، زمین های متعلق به ما را تصاحب کنند و جالب است که این مجموعه بابت 50 هکتار زمینی که از ما گرفته اند هیچ هزینه ای پرداخت نکرده اند و می گویند ما این پول را به شرکت شهرک های صنعتی داده ایم! اما چرا باید پول زمین ها را به جای مالک آن به شهرک های صنعتی پرداخت کنند!؟

وی یادآور شد: ما حتی به دنبال آن هستیم که زمین های شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان را به یکهزار هکتار افزایش دهیم، چون برای توسعه صنایع پتروشیمی در این منطقه، برنامه داریم و در نهایت این مجموعه 10 هزار شغل در منطقه ایجاد خواهد کرد. شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان تا چندی پیش متعلق به بنیاد تعاون ناجا بود اما این مجموعه به علت تغییر برخی سیاست هایش، این شرکت را واگذار کرد و هم اکنون یک صندوق بازنشستگی، سهامدار این شرکت است.

واگذاری حق انتفاع

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان خوزستان هم گفت: این مجموعه زمین نمی فروشد، حق انتفاع می دهد، قانون شرکت شهرک های صنعتی این گونه است که اجازه استفاده از زمین می دهد که براساس مجوزهای آن، صاحبان صنایع می توانند در زمین هایی که اجازه استفاده از آنها را دریافت کرده اند، مجوز تغییر کاربری بگیرند و پروانه بهره براری گرفتند و تسویه حساب های لازم را انجام دادند، سند مالکیت زمین را می گیرند.

وی درباره واگذاری زمین به شرکت های آلومینیوم کاوه خوزستان و پتروشیمی مسجد سلیمان تصریح کرد: شرکت شهرک های صنعتی استان خوزستان، حق انتفاع را هم به شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان و هم به شرکت آلومینیوم کاوه خوزستان اعطا کرده است. این دو شرکت در محدوده شهرک ویلایی مسجد سلیمان (شهرک صنعتی شماره 2) هستند و هر یک از آنها زمین مجزا و مختص به خود را گرفته اند، بنابراین حتی اگر زمین ها متعلق به آنها باشد، برای اینکه بتوانند از امتیازهای شهرک صنعتی بهره مند شوند، باید به ما مراجعه کنند تا بتوانیم حق انتفاع به آنها واگذار کنیم.

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۶

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 194 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 17:34

با اجرای طرح‌های فرآوری در بخش معدن

صندوق بیمه سرمایه‌گذاری، ناجی معدنکاران می‌شود

گروه معادن - صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی در تلاش است با افزایش میزان اعتبار خود و ارائه شرایط متفاوت به فعالان معدنی کمک کند تا زنجیره فعالیت‌های معدنی به حلقه‌های ایجاد ارزش‌افزوده برسد.
صندوق بیمه سرمایه‌گذاری، ناجی معدنکاران می‌شود
به گزارش ماین نیوز، در این میان مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی اعلام کرده است؛ اعطای بیمه‌نامه به طرح‌های فرآوری با ارزش‌افزوده بالا در اولویت است. این موضوع می‌تواند فعالان معدنی را به ایجاد ارزش‌افزوده در بخش معدن ترغیب کند اما نکته مهم شرایط اعطای این تسهیلات است که تا چه اندازه به نفع معدنکار خواهد بود.

اولویت جدید صندوق بیمه معدنی
مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی از صدور ۵۷ بیمه‌نامه معدنی به ارزش ۵۰۹ میلیارد ریال در سال گذشته خبر داد و در عین حال رویکرد جدید این صندوق را «اولویت‌دهی به فرآوری مواد معدنی با ارزش‌افزوده بالا»، عنوان کرد. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، محمد رضا عربی مزرعه‌شاهی با اعلام این مطلب درباره عملکرد سال ۹۴ تصریح کرد: از این میزان، ۴۷ بیمه‌نامه به ارزش ۲۵ میلیارد ریال «سرمایه‌گذاری» و ۱۰ بیمه‌نامه به ارزش ۳۸۴ میلیارد ریال «اعتباری» بوده است. وی افزود: در بخش سرمایه‌گذاری، ۵ بیمه‌نامه به ارزش ۶۸ میلیارد ریال به منظور تجهیز و آماده‌سازی معادن زغال‌سنگ و باقیمانده آن برای معادن با طبقات مختلف مواد معدنی از جمله سنگ‌های تزئینی، فلزی، و کانی‌های صنعتی صادر شد. بیمه‌نامه‌های اعتباری در حوزه فرآوری (واحدهای تلفیقی فرآوری سنگ‌آهن و سرب و روی، واحد خردایش پودرهای میکرونیزه یا خاک‌های صنعتی و واحد سنگبری) و بهره‌برداری (مواد طبقه یک، کانی‌های صنعتی و زغال‌سنگ) بود.

بیمه‌نامه استمهالی
مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی با بیان اینکه در سال گذشته، ۱۸ بیمه‌نامه استمهالی صادر شده، اظهار کرد: این نوع بیمه‌نامه به منظور کمک به معدنکاران و حمایت از این فعالیت‌ها در نظر گفته شده و براساس آن، معدنکاران می‌توانند مطالبات معوقه بانک را در مهلت جدید پرداخت کنند. وی افزود: همچنین از ابتدای سال جاری، ۶ بیمه‌نامه به ارزش ۸/۳۱ میلیارد ریال صادر شده است که یک بیمه‌نامه از آن به ارزش ۱۴ میلیارد ریال در بخش اعتباری برای یک معدن سنگ‌آهن صادر شد و بقیه مربوط به بخش سرمایه‌گذاری در معادن فلزی، کانی‌های صنعتی و سنگ‌های تزئینی است. عربی مزرعه شاهی با اشاره به اینکه براساس رویکرد جدید صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، اعطای بیمه‌نامه به طرح‌های فرآوری با ارزش‌افزوده بالا در اولویت است، گفت: در ماه‌های گذشته، ۲۰ طرح فرآوری به ارزش ۲۵۰۰ میلیارد ریال درخواست شده که در حال بررسی‌های کارشناسی و صدور بیمه‌نامه در فرآیندهای مربوط هستند. وی ادامه داد: تعدادی از این طرح‌ها در حوزه مس، طلا، کنسانتره آهن، پودر میکرونیزه، فرآوری بنتونیت، گچ، پتاس و سایر کانی‌های فلزی و غیرفلزی است که دارای ضریب اشتغال‌آفرینی قابل‌توجهی هستند. وی اظهار کرد: به دلیل نبود همکاری مناسب یکی از بانک‌های طرف قرارداد صندوق که از ماه‌های پایان سال گذشته آغاز شد، تعدادی از طرح‌های معرفی شده به بانک موفق به دریافت تسهیلات نشده‌اند که با پیگیری‌ها و واریزی‌های انجام شده این مشکل در حال رفع شدن است و ان شاءالله امسال تعداد قابل‌توجهی از طرح‌های یادشده به بهره‌برداری خواهد رسید. مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی اظهار کرد: متاسفانه سال گذشته به دلیل شرایط ویژه دولت و نبود اعتبار از مبلغ ۹میلیارد تومان اعتباری که باید از محل حقوق دولتی براساس تبصره الحاقی به ماده ۳۱ قانون معادن به این صندوق تخصیص پیدا می‌کرد، تنها ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت شد که امیدواریم پرداخت اعتبار درنظر گرفته‌شده در امسال به طور کامل محقق شود.

ترغیب برای ایجاد ارزش‌افزوده
افزایش ارزش‌افزوده در زنجیره مواد معدنی یکی از سیاست‌هایی است که دولت یازدهم توجه فراوانی به آن دارد. در واقع ایجاد ارزش‌افزوده در زنجیره تولیدات معدنی را می‌توان راهکاری مفید برای جلوگیری از خام‌فروشی دانست. حال صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی نیز در این موضوع ورود پیدا کرده تا بتواند همچون مشوق، معدنکاران را به افزایش ارزش‌افزوده در محصولات خود ترغیب کند. اما نکته جا افتاده میان این اقدام شاید توجه به شرایط فعلی بازار مواد معدنی باشد. بازار مواد معدنی مدت‌ها است در رکودی سنگین به سر می‌برد. کاهش تقاضا جهانی، کاهش مصرف و تغییر سیاست‌های چین و همچنین شرایط نامناسب اقتصادی ایران باعث شد تا معدنکاری در ایران و جهان با ضررهای بسیاری روبه‌رو شود. آنچه از بررسی روند فعالیت شرکت‌های بزرگ معدنی مشاهده می‌شود، تلاش برای کاهش قیمت تمام شده است تا بتوانند در بازار قدرت رقابتی خود را حفظ کنند. حال تلاش صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی می‌تواند به فعالان بخش معدن کمک کرده تا با ایجاد ارزش‌افزوده و ورود به حلقه جدید از زنجیره معدنکاری به بازارهای صادراتی برگشته و محصول نهایی خود را به‌دست فروشنده برسانند.

شرایط تسهیلات به نفع معدنکار باشد
وحید صائب‌فر، عضو کمیته تخصصی زمین‌شناسی سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران درباره طرح صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی برای ارائه تسهیلات به معادنی که به سمت افزایش ارزش‌افزوده پیش می‌روند،گفت: موضوعی که به راحتی قابل مشاهده است، قرارگیری بخش معدن و صنایع معدنی در شرایط بحرانی و رکود است. وی اظهار کرد: متاسفانه بخشی از این رکود برگرفته از شرایط داخلی و بخشی دیگر برگرفته از افت قیمت مواد معدنی در بازارهای جهانی است. در نتیجه در چنین زمانی به هر مقدار ارزش‌افزوده محصول تولیدی با افزایش همراه باشد به نفع معدن و معدنکار خواهد بود.

در واقع در چنین شرایطی ارزش‌افزوده کنسانتره بیشتر از محصول خام و ارزش شمش بیشتر از کنسانتره خواهد بود. عضو کمیته تخصصی زمین‌شناسی سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران تصریح کرد: خوشبختانه ایجاد ارزش‌افزوده در بخش معدن به دلایل مختلف به صرفه است.

ارزان بودن انرژی و نیروی کارگری، همچنین بالا بودن تعداد افراد متخصص و تفاوت نرخ ارز منجر به افزایش سود در بازار رقابتی می‌شود. در واقع استفاده از چنین مزیت‌هایی می‌تواند قدرت رقابتی معدنکاران ایرانی را افزایش دهد. وی در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه معدنکاران از تسهیلات صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی استقبال می‌کنند، بیان کرد: استقبال از این طرح متاثر از میزان نرخ بهره و مدت بازپرداخت خواهد بود. باید این نکته را در نظر داشت شروع یک فعالیت معدنی تا آغاز تولید در کارخانه نیازمند زمانی ۲ تا ۳سال خواهد بود در نتیجه زمان بازپرداخت باید از زمان آغاز به کار کارخانه شروع شود در غیراین صورت این طرح چندان به نفع معدن کار نخواهد بود. از سویی دیگر برابری نرخ بهره این تسهیلات با نرخ بهره بانکی می‌تواند از میزان جذابیت آن بکاهد زیرا در زمانی که معدن در رکود به سر می‌برد تنها تسهیلات با نرخ بهره کم می‌تواند به فعالان معدنی کمک کند.

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۳

کد مطلب: 33322

توصيه مطلب

۰

مرجع : روزنامه گسترش صمت

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 143 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 15:25

ارزش ۲۰۰ میلیون دلاری صدور ۱۵ میلیون تن سنگ

گروه معادن >سنگ و مصالح ساختمانی - رییس انجمن سنگ ایران گفت: امروز وزن سنگ خام تولیدی کشور سالیانه به 15 میلیون تن می رسد اما ارزش صادرات این بخش از 170 میلیون تا 200 میلیون دلار فراتر نمی رود و به جهش صادراتی نیاز داریم.
ارزش 200 میلیون دلاری صدور 15 میلیون تن سنگ
به گزارش ماین نیوز، «ابوالقاسم شفیعی» امروز (سه شنبه) افزود: یکی از رقیبان ایران در منطقه اکنون 10 برابر ایران از این صنعت ارزآوری دارد،اما 50 درصد معادن سنگ ایران را هم در اختیار ندارد.

وی اضافه کرد: شرایط ویژه اقتصادی موجب تقلیل معادن فعال سنگ شده است و از 1800 تا 1900 معدن فعال، به 1200 معدن رسیده ایم؛ در حالی که رقیب منطقه ای نزدیک 454 معدن فعال سنگ دارد.

شفیعی یادآور شد: توافق برجام زمینه ارتباطات بهتر بین المللی را فراهم کرد و انجمن سنگ ایران نیز پارسال تفاهمنامه ای برای همکاری بهتر با انجمن سنگ ایتالیا امضا کرد که یکی از محورهای آن توسعه آموزش است.

وی گفت: موضوع جوایز صادراتی از نکات مهمی است که کشورهای رقیب ایران برای حمایت از فعالان در بخش تولید مورد استفاده قرار می دهند و اکنون در هشتمین نمایشگاه بین المللی سنگ های تزیینی، معدن، ماشین آلات و تجهیزات مربوط شرکت های ایتالیایی به پشتوانه دولت این کشور حاضر شده اند و هیچ هزینه ای پرداخت نمی کنند.

شفیعی اضافه کرد: پیشینه حضور ایران در بازارهای صادراتی سنگ جهان به بیش از دو دهه می رسد اما تاکنون نتوانسته است سهم مناسبی از بازار را به خود اختصاص دهد.

وی اضافه کرد: گزارش های بین المللی نشان می دهد ایران از نظر تنوع رنگ سنگ های تزیینی در جایگاه نخست دنیا قرار گرفته اما نتوانسته ایم از آن بخوبی استفاده کنیم.

به گفته رییس انجمن سنگ ایران، اکنون شمار واحدهای سنگبری کشور به 6 هزار واحد رسیده است اما میزان استاندارد محصول آنها به بررسی و ارزیابی های کارشناسی نیاز دارد.

هشتمین نمایشگاه بین المللی سنگ های تزیینی، معدن، ماشین آلات و تجهیزات مربوط از بیست و هشتم تیرماه کار خود را آغاز کرد و تا سی و یکم این ماه در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران آماده بازدید علاقه مندان است.

برابر آمارهای منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت میزان ذخایر اکتشافی کشور 57 میلیارد تن است که از این رقم نزدیک 37 میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است، درعین حال سهم ذخایر سنگ تزیینی کشور چهار میلیارد و 500 میلیون تا پنج میلیارد تن برآورد شده است.

برپایه آمارهای منتشر شده در سه ماهه نخست امسال ارزش صادرات سنگ تزیینی کشور به رقم 60 میلیون دلار رسید و انتظار می رود تا پایان امسال به 250 میلیون دلار برسد.

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۶

کد مطلب: 33323

توصيه مطلب

۰

مرجع : خبرگزاری ايرنا

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 153 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 15:25

قرارداد معدنی ایران و اتریش در شهرستان فاریاب

گروه معادن - قرارداد همکاری معدنی ایران و اتریش در شهرستان فاریاب در جنوب استان کرمان منعقد شد.
قرارداد معدنی ایران و اتریش در شهرستان فاریاب
به گزارش ماین نیوز، هیئتی متشکل از یک گروه 5 نفره از اتریش و یک گروه از دانشگاه شهید باهنر کرمان عصر دیروز از بزرگترین معدن کرومیت ایران در فاریاب بازدید کردند.مدیر عامل شرکت صنعتی معدنی امین یار بزرگترین شرکت کرومیت ایران گفت: به منظور بهره وری از فناوری های نوین ، 5 تفاهم نامه ای با دانشگاه مونتان اتریش امضاء شد تا بزرگترین کارخانه فروکرم خاورمیانه در منطقه فاریاب ساخته شود.

آقای رضا کلانتری افزود: کرومیت معادن ایران برای تبدیل به فرو کروم به کشورهای آسیایی و اروپایی ارسال می شود که با احداث این کارخانه لاوه بر جلوگیری از خام فروشی ، منابع کرومیت قاره افریقا هم خریداری خواهد شد.پروفسور موزر مشاور رئیس جمهور و معاون امور بین المللی دانشگاه مونتان اتریش هم که از دیدن معدن کرومیت فاریاب شگفت زده شده بود گفت: درصد عیار معدن بسیار بالاست و تمایل دارم هر چه زودتر همکاری دو کشور انجام شود.قرار است این قرارداد در کرمان به امضای نهایی برسد و جزییات آن و نوع همکاری کشور اتریش مشخص شود. 70 هزار تن کرومیت سالانه از معدن فاریاب استخراج می شود.

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۰

کد مطلب: 33324

توصيه مطلب

۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 146 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 15:25

سبحانی خبر داد:

برنامه فولاد مبارکه برای صادرات به قاره آمریکا

ادعای دامپینگ فولاد مبارکه در بازار اروپا برطرف می‌شود

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان از برنامه این شرکت برای صادرات به قاره آمریکا خبر داد.
برنامه فولاد مبارکه برای صادرات به قاره آمریکا
به گزارش خبرنگار ماین نیوز، بهرام سبحانی در مجمع عمومی عادی سالانه فولاد مبارکه درباره مباحث مطرح شده درخصوص تحقیقات ضددامپینگ اروپا مطالب مهمی را مطرح کرد که خلاصه این مطالب به شرح زیرند:

- هدف اصلی اروپا از تحقیقات ضددامپینگ فولاد فقط چین است. نام چند کشور دیگر مانند ایران را هم مطرح کرده اند که از این تحقیقات برداشت سیاسی نشود. صادرات فولاد چین با سایر کشورها قابل مقایسه نیست.

- مسیر این تحقیق حداقل 7 تا 8 ماهه است. فعلا فقط پرسشنامه برای شرکتهایی که ادعا شده در اروپا دامپینگ کرده اند ارسال شده تا تکمیل و برای اروپا ارسال کنند.

- دفعه اول نیست ادعای دامپینگ علیه فولاد مبارکه مطرح شده است که دفعات قبل هم ادعاها برطرف شده و این بار هم برطرف می شود.

- اگر هم اروپا فولاد مبارکه را تحریم کند بازارهای جایگزین برای صادرات داریم.

- انشالله بتوانیم محصولات فولاد مبارکه را به بازار قاره آمریکا صادر کنیم.

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۳۳

کد مطلب: 33316

توصيه مطلب

۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 137 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 3:20

ناصری مدیرعامل سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات می‌شود

گروه معادن >سنگ آهن - قرار است مدیرعامل سابق شستا هدایت شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات را به عهده بگیرد.
به گزارش ماین نیوز، شنیده شده علیرضا ناصری به عنوان مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات معرفی خواهد شد.

براساس شنیده ها قرار است پس از برگزاری مجمع عمومی شرکت، ناصری به عنوان مدیرعامل شرکت فعالیت خود را رسما آغاز کند.

این شرکت سهامی عام و زیرمجموعه صندوق بازنشستگی فولاد کشور است.

ناصری پیش از این مدیرعامل شستا بوده و هم اکنون در دانشگاه تهران اقتصاد تدریس می کند.

تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۴

کد مطلب: 33315

توصيه مطلب

۰

مرجع : خبرگزاری ایلنا

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 159 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 22:01

مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران خبرداد:

صادرات محصولات فولاد یزد ۴ برابری افزایش یافت

صادرات محصولات فولاد یزد 4 برابری افزایش یافت
به گزارش ماین نیوز، قدیریان افزود : این محصولات شامل میلگرد ، فولاد های سخت شونده ، مهندسی و صنعتی به کشورهای اروپایی و آسیایی از جمله آلمان ، ایتالیا،بلغارستان ، ترکیه ، هلند ، و پاکستان صادر شده است .

وی گفت: در سه ماهه نخست امسال همچنین 93 هزار تن انواع محصولات فولادی به فروش رسیده که با رشد 58 درصدی همراه بوده است .

بنابر اعلام خبرگزاری صدا و سیما، محصولات فولاد آلیاژی در صنایع مختلف از جمله خودروسازی ، قطعه سازی ، ساخت توربین و ماشین سازی کاربرد دارند .

تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۶

کد مطلب: 33312

توصيه مطلب

۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 153 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 20:45

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس به نقل از مدیرعامل ایمیدرو:

توسعه اکتشافات معدنی در سال های اخیر ۲۴۰هزار کیلومتر مربع بوده است

گروه اكتشاف و زمين شناسي - سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در جلسه امروز این کمیسیون اعلام کرد که توسعه اکتشافات معدنی در سال های اخیر 240هزار کیلومتر مربع بوده است.
توسعه اکتشافات معدنی در سال های اخیر 240هزار کیلومتر مربع بوده است
به گزارش ماین نیوز، سعید باستانی روز دوشنبه با تشریح جلسه امروز این کمیسیون که به حضور مهدی کرباسیان مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) و معاونان وی برگزار شد، اظهار داشت: کرباسیان در این جلسه گزارشی از عملکرد این سازمان به نمایندگان ارائه کرد.

وی افزود: مدیرعامل ایمیدرو بیان کرد که میزان حجم دلاری در حوزه معادن و فرآورده های معدنی در سه ماهه اول سال 95 نسبت به سه ماهه اول سال گذشته با رشد 7 برابری رو به رو بوده است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم خاطرنشان کرد: کرباسیان در این جلسه در مورد توسعه اکتشاف معادن جدید بیان کرد که توسعه اکتشافات معدنی در سال های اخیر 240هزار کیلومتر مربع بوده است.

باستانی ادامه داد: مدیرعامل ایمیدرو درباره روند اجرای طرح ها در حوزه معادن در دولت یازدهم گفت 14 طرح که در دولت دهم آغاز شده در دولت یازدهم تکمیل و راه اندازی شده است، 31 طرح متوقف شده در دولت یازدهم نیز آغاز به کار کرده است.

تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۲۸

کد مطلب: 33313

توصيه مطلب

۰

مرجع : خبرگزاری ايرنا

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 144 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 20:45

فناوری روز به کمک معادن کوچک می آید

رونمایی از نخستین واحد سیار فرآوری مواد معدنی در شهریور

گروه معادن - مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو از رونمایی نخستین واحد سیار فرآوری مواد معدنی (ساخته شده در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران) در شهریورماه امسال خبر داد.
رونمایی از نخستین واحد سیار فرآوری مواد معدنی در شهریور
به گزارش ماین نیوز، شمس الدین سیاسی راد با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه ایمیدرو توانمندسازی بخش خصوصی را به عنوان یکی از وظایف خود دنبال می کند، اظهار داشت: برای این منظور، ایمیدرو برنامه توسعه فناوری ساخت واحدهای سیار فرآوری مواد معدنی با استفاده از فناوری های روز برای معادن کوچک و متوسط را که به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی، امکان احداث کارخانه ثابت در آنها وجود ندارد، در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: از سال گذشته، ایمیدرو طراحی و ساخت نخستین واحد کامل فرآوری سیار به روش جدایش ثقلی را در دستور کار خود قرار داده است. ظرفیت ورودی این واحد، 10 تن بر ساعت بوده و در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران، طراحی و ساخته شده است. همچنین، مقدمات ساخت واحد کامل فرآوری سیار دوم به روش فلوتاسیون برای معادن فلزی از قبیل سرب و روی و مس پیش بینی شده و طی سال جاری در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران طراحی و ساخته خواهد شد.

سیاسی راد با بیان اینکه ایمیدرو فعال سازی ظرفیت های قانون معافیت حقوق دولتی معادن در پژوهش های کاربردی منعقد شده با دانشگاه ها را پیگیری می کند، گفت: بر این اساس، معادنی که با دانشگاه های دارای دانشجویان تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) قرارداد پژوهشی کاربردی منعقد کنند، سالانه تا سقف 10درصد معادل 50 میلیارد ریال از پرداخت حقوق دولتی معاف خواهند شد.

تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۶

کد مطلب: 33314

توصيه مطلب

۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 164 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 20:45

افتتاح معدن مس كاتد در قزوين

براي نخستين بار در كشور صورت مي گيرد

گروه معادن >مس - رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوين گفت: نخستين کارخانه توليد مس کاتد کشور با ظرفيت ۱۰ هزار تن در سال و اشتغالزايي ۴۰۰ نفر با اعتبار بيش از ۱۶۰ ميليارد تومان امسال در استان قزوين آماده بهره برداري مي شود.
افتتاح معدن مس كاتد در قزوين
به گزارش ماین نیوز، علي پرزحمت در نشستي خبري در زمينه معادن استان گفت: در قزوين ۱۸۰ معدن موجود است که ۱۰۰ واحد آن فعال است و ۴۵ معدن به مزايده گذاشته شده اما به دليل قرار گرفتن اين معادن در نواحي صعب العبور فعاليت در آنها مقرون به صرفه نيست.

وي اعلام کرد: در سال اقتصاد مقاومتي در عمل به وظايف خود تلاش مي کنيم تا ضمن رفع موانع توليد براي ايجاد اشتغال نيز گامي اساسي برداريم.

پرزحمت اظهار کرد: در کل کشور ۷۵۰۰ واحد صنعتي دچار مشکلاتي هستند که بايد مورد حمايت دولت قرار گيرند که در اين ميان سهم استان قزوين ۳۰۰ واحد تعيين شد که با رايزني ۱۰۰ واحد ديگر نيز به اين سهميه اضافه شد تا بتوانيم با بسته هاي تشويقي زمينه رفع موانع از مسير فعاليت صنعتگران را فراهم کنيم.وي تصريح کرد: با راه اندازي سايت «بهين ياب» براي ساماندهي بهتر واحدهاي داراي مشکل تاکنون ۱۴۵۰ واحد براي برخورداري از تسهيلات دولتي در اين سايت ثبت نام کرده اند که ۵۵۰ واحد در بخش کشاورزي و صنايع تبديلي و ۸۰۰واحد در بخش صنعت است.

پرزحمت اظهار کرد: در استان قزوين ۹۰۵ طرح صنعتي در کارگروه ها مطرح شده و پس از بررسي نهايي تعداد ۲۷۲ مورد نهايي و مقرر شده تا بانک ها در مدت يک هفته تقاضا را بررسي و در مدت يک ماه نسبت به جواب قطعي و پرداخت تسهيلات اقدام کنند.وي گفت: از طرح هاي ياد شده تعداد ۷۲ طرح در بخش کشاورزي و ۲۰۰ طرح در بخش صنعتي است که به زودي ۱۵۰ طرح ديگر نيز در دستور کارگروه قرار خواهد گرفت.رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اظهار کرد: براي حل مشکلات ناشي از رکود اقتصادي، فرسودگي تجهيزات، سوءمديريت، بدهي و معوقات بانکي دولت بسته هاي حمايتي تعريف کرده تا واحدهاي نيمه فعال نيز از اين حالت خارج شده و به توليد برسند.

وي اضافه کرد: به اين منظور به واحدهاي کوچک يک ميليارد تومان، به واحدهاي متوسط 2 ميليارد تومان، به واحدهاي با پيشرفت بالاي ۶۰ درصد بيش از 3 ميليارد تومان تسهيلات با سود ۱۸ درصد پرداخت مي شود.پرزحمت گفت:۸۰۰ ميليارد تومان نيز به عنوان يارانه توليد در کشور اختصاص يافته که پنج درصد سود تسهيلات بانکي را تامين خواهد کرد. سهم استان قزوين در زمينه واحدهاي صنعتي بالاي ۶۰ درصد تعداد ۶۰ واحد است که اين ميزان را تا ۱۰۰ واحد افزايش داده ايم تا واحدهاي بيشتري از اين حمايت هاي دولتي استفاده کنند.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوين افزود: بيش از ۶۲۱ مصوبه در ستاد تسهيل براي حل مشکلات توليدکنندگان تصويب شده که خوشبختانه بيش از ۹۰ درصد آنها اجرايي شده است و ۱۰درصد بقيه مشکلات اجرايي دارد و بايد در سطح ملي برطرف شود.وي اضافه کرد: ۳۳ طرح ملي در حوزه اقتصاد مقاومتي در کشور بايد راه اندازي شود که دو طرح نيز سهم استان قزوين است.رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در ادامه گفت: در سفر آينده معاون اول رئيس جمهوري سه طرح مهم استان شامل يک کارخانه ورق گالوانيزه، شيشه دارو و ايربگ خودرو به بهره برداري مي رسند.

تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۶

کد مطلب: 33303

توصيه مطلب

۰

مرجع : روزنامه دنیای اقتصاد

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 150 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 15:26

فرصت ها و تهديدات در بخش معدن
به گزارش ماین نیوز، حال كه در آستانه سالگرد توافق هسته اي ايران و 1+5 که به عنوان برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) شناخته مي شود، قرار گرفته ايم بايد بگويم که يک سال از توافق هسته اي گذشته است و نه از زمان شروع اجرا و اجرايي شدن برجام، زيرا اين موضوع از ماه فوريه کليد خورد، بنابراين از اجرايي شدن برجام حدود 6 ماه مي گذرد و با کمترين ترديد مي توان گفت که به نتيجه رسيدن اين مذاکرات و در پي آن برداشته شدن تحريم ها شرايط مطلوب تري دراقتصاد کشور به وجود آورده و فعالان اقتصادي قادر خواهند بود تا در شرايط کنوني و پس از دوري چند ساله خود از بازارهاي جهاني فصل جديدي از همکاري ها را براي رشد و توسعه کشور آغاز کنند.

فرصت هاي برجام يکباره خود را نشان نمي دهد. برجام يک اتفاق بي بديل در عرصه بين الملل است. مي توان اعلام کرد برجام محصول خرد عمومي در دستگاه سياسي کشور بوده و حاصل تلفيق 4قدرت دفاعي ، مقاومت اقتصادي ، علمي و ديپلماسي كشور است. البته نبايد فراموش کرد، رکود، تورم، بيکاري و مشکلات داخلي اقتصاد ايران طي يک دهه گذشته چنان بزرگ شده است که هر سياست گذار واقع گرايي را به اين نقطه مي رساند که تداوم شرايط قبلي (پيش از توافق هسته اي) عملادر فضاي اقتصاد ايران مقدور نبود. حتي بايد گفت که امتداد آن مسير به پرتگاهي ختم مي شد که آينده سياسي و اقتصادي کشور را با مخاطره مواجه مي کرد.

بنابراين توافق هسته اي نه تنها خواسته اي منطقي که تدبيري ناگزير هم بود. به هرحال توافق هسته اي و پس از آن اجراي برجام، اقتصاد ايران را با اقتصاد جهاني آشتي داد و از آن مهم تر اينکه اميد فعالان اقتصادي به آينده کسب وکار در ايران را زنده کرد، كه در واقع نتيجه قابل لمس برجام همين موفقيت بود و امروز بايد راه هاي بهره گيري دقيق و کاربردي از آن را مهيا کنيم، اما بايد چند نکته را در ذهن داشت.در شرايط كنوني اقتصاد ايران حداقل 10 سال از فضاي بين المللي فاصله گرفته است و بايد قبول كرد امروز که بازهم پيوند ما با اقتصاد جهاني برقرار شده ، نمي توان انتظار داشت که اين عقب ماندگي فراموش شود و به سرعت اقتصاد ايران با اقتصادهاي جهاني هم تراز شود. طي اين مدت علاوه بر اينکه از نظر تکنولوژي و صنعتي از جهان عقب افتاده ايم و بازارهاي توليدات خود را هم از دست داده ايم، حتي به نحوي نيز از اصول جديد مذاکره و گفت وگوهاي اقتصادي دور مانده ايم. بنابراين اقتصاد ما به زمان نياز دارد تا بنگاه هاي اقتصادي ما بتوانند خود را با شرايط جديد همگن کنند. بنابراين بايد خواسته هاي ما در مورد اثرات و نتايج برجام در فاكتور زمان يكساله واقع بينانه باشد و اين واقعيت را بايد پذيرفت كه تحولي طي يك زمان كوتاه در كشور ما اتفاق نخواهد افتاد.

سرمايه گذار خارجي با اصول کسب وکار در بازارهاي بين المللي آشنايي دارد، ولي فضاي کسب وکار در اقتصاد ايران در شرايط كنوني هماهنگي لازم با آن وضعيت را ندارد. به طور خاص طي دو سال گذشته قانون بهبود مستمر محيط کسب وکار در اقتصاد ايران به درستي اجرايي نشده است. قوانين مالياتي، تامين اجتماعي و خيلي از قوانين پايه اي ديگر براي جذب سرمايه هاي جديد چه داخلي و چه خارجي بايد بازنگري شود. از همه مهم تر اينکه متاسفانه ساختار فضاي اداري ايران با بوروکراسي هاي زائد بسياري مواجه بوده است. در چنين شرايطي امکان کار براي فعال بخش خصوصي داخلي نيز مهيا نيست چه برسد به حضور سرمايه گذار خارجي. البته طي همين مدتي که از اجراي برجام گذشته نيز اتفاقات قابل توجهي رخ داده است. حضور بيش از 160 هيات خارجي در ايران يکي از نشانه هاي تغيير شرايط سياسي و اجتماعي ايران است. طبيعي است که اين مذاکرات براي تبديل شدن به قراردادهاي همکاري به زماني طولاني براي رايزني و بررسي شرايط دوجانبه نياز دارند.

امروز در كشور همه بخش هاي اقتصادي براي شرايط پساتحريم در واقع بايد در حال آماده باش به سر برده و از فرصت هاي پسابرجام به خوبي استقبال کنند كه در اين ميان بخش معدن ايران به عنوان يکي از بخش هاي مهم اقتصادي که داراي مزيت خاص است نيز داراي شرايط مشابهي بوده و فعالان اين بخش در نظر دارند در موقعيت موجود با توجه به ساختار زمين شناسي سرزمين خود با ورود تغييرات اساسي در قوانين و آيين نامه هاي موجود در اين بخش در كنار دولت، با جذب سرمايه گذاران خارجي به کسب و کار خود رونق بيشتري بخشند.لذا در دوران بعد از برجام با يک مديريت صحيح و داشتن برنامه استراتژيک قابل اجرا در کشور در چارچوب اقتصاد مقاومتي مي توان به نقطه عطف مثبتي در رشد و توسعه صنعت کشور رسيد و چه بسا با شتاب زدگي و نداشتن تفکر استراتژيک نيز مي توان موجب تضييع سرمايه هاي ملي کشور شد.

در بخش معدن با کمي تامل مي توان دريافت که بخش نسبتا مهمي از کاستي ها و مشکلات، حاصل تصميم گيري هاي غيرتخصصي و غيرواقع بينانه در سطح کلان مديريتي و همچنين فراهم نکردن زيرساخت هاي موردنياز در اين حوزه در سنوات گذشته است؛ بنابراين باوجوداينکه آسيب هاي وارده به صنايع معدني در دوران تحريم امري غيرقابل انکار است، ارتباط دادن تمامي مشکلات در حوزه معدن و صنايع معدني در ساليان گذشته به تحريم ها و کتمان مشکلات ساختاري، ممکن است ما را در دسترسي به اهداف توسعه به بيراهه بکشاند، البته اين مشکل فقط مختص مديريت دولتي نيست، بلکه بخش خصوصي هم در اين بخش با مشکلات عديده مديريتي مواجه است.

متاسفانه به دليل کمبود مديريت تخصصي و عدم آشنايي با تكنولوژي و فناوري هاي روز در بخش صنايع معدني، هنوز هم بسياري از مديران به انجام اکتشافات سيستماتيک و کامل به عنوان حلقه اول و پايه فعاليت معدنکاري اعتقاد نداشته و مي توان اين امر را به عنوان عاملي اثرگذار در اتلاف سرمايه گذاري ها در اين بخش ذکر کرد. بنابراين لازم است در موقعيت به وجود آمده پس از برجام و با تعامل و ارتباط هرچه بيشتر با مدل هاي موفق بين المللي و مطالعه کشورهاي معدن خيز که شرايط مشابه ما را داشته اند، در جهت اصلاح سيستم و انتقال تجربيات مفيد و اثربخش در جهت رفع اين معضل مهم و اساسي برآييم. در ايران، عواملي نظير ساختار زمين شناسي و تنوع ذخاير و منابع معدني و وجود انرژي کافي و نسبتا ارزان و دسترسي به آب هاي آزاد و سرمايه بالاو نيروي انساني تحصيلکرده مي تواند به عنوان نکات جذاب براي جذب سرمايه گذاران خارجي در صنعت معدنکاري ايران به حساب آيند؛ اما نبود قوانين مناسب براي حمايت و تضمين امنيت سرمايه گذاري و همچنين نبود فضاي آرام اقتصادي و سياسي در کشور، مانعي مهم بر سر راه جذب سرمايه گذاري خارجي و حتي داخلي ايجاد کرده است.

متاسفانه تجربيات تلخي که با سرمايه گذاران خارجي در بخش معدن در گذشته داشته ايم، به نظر مي رسد ضرورت اصلاح در قوانين و تغيير نگرش مديريت کلان معدني در کشور براي زمينه سازي حضور گسترده سرمايه گذار خارجي در شرايط کنوني به شدت ديده مي شود؛ به طوري كه در حال حاضر قوانين و آيين نامه هاي معدني کشور از شفافيت لازم برخوردار نيستند و دست مديران تصميم ساز را براي برخوردهاي سليقه اي هنوز باز گذاشته است. از طرف ديگر با توجه به ويژگي ذاتي صنعت معدنكاري که دوره بازگشت سرمايه آن نسبت به صنايع ديگر طولاني تر بوده، اطمينان سرمايه گذار از ثبات قوانين و مقررات کشور چه در بخش معدن و صنايع معدني و بخش تجاري آن تنظيم يک برنامه اقتصادي حداقل براي يک دوره 15 ساله براي کاهش ريسک سرمايه گذاري امري ضروري و طبيعي است.

از مهم ترين نقاط هدف در زمان تحريم ها در بخش معدن مي توان به محدوديت در صدور توليدات معدني و محصولات فرآوري شده از آن علاوه بر محدوديت تبادلات ارزي و باز کردن ال سي هاي بانکي كشور اشاره کرد. چه بسا بخشي از درآمد فعالان در اين صنعت به سبب محدوديت هاي ايجاد شده از تحريم ها به جيب دلالاني از کشورهاي ثالثي همچون امارات و ترکيه واريز مي شد. بنابراين با کوتاه شدن دست واسطه ها چه در بخش فروش و صادرات و چه در بخش تامين ماشين آلات و مواد اوليه موردنياز فعاليت اقتصادي در اين صنعت موجب افزايش حاشيه سود در اين بخش خواهد شد.

در دوران پساتحريم فعالان صنعت معدنکاري به خصوص در بخش فرآوري بايد به فکر ايجاد خطوط توليد و محصولات جديد از طريق ورود فناوري هاي نوين باشند؛ زيرا با ورود به عرصه رقابت جهاني چه در داخل و چه در خارج از کشور با رقبايي مواجه خواهند بود كه بازارها را در اختيار دارند. بنابراين براي ادامه فعاليت در اين حرفه بايد به طور دائم از آخرين تکنولوژي هاي موجود در جهان براي ارائه بهترين توليدات در بازار رقابتي استفاده کرد و در شرايط کنوني تا زماني که به طور اساسي در اين خصوص در بخش فرآوري نتوانيم خوب بهره مند شويم، قطعا، به رغم داشتن منابع اوليه براي توليد، نمي توانيم در بازار هاي رقابتي محصولات جهاني خود را به دليل بالابودن قيمت و پايين بودن کيفيت عرضه کنيم. بنابراين رفع تحريم ها به تنهايي نمي تواند راهکاري مناسب براي توسعه اين بخش مهم اقتصادي در کشور ايجاد كند.نبايد فراموش کرد كه حاصل تعاملات و فعاليت مشترک کارشناسان خارجي و داخلي در پسابرجام، رشد سطح دانش کارشناسان داخلي در کشور خواهد بود که نتايج آن، زمينه ساز بومي سازي فناوري هاي نو در آينده خواهد شد.

درحال حاضر ايران جزو ۱۰ کشور غني معدني جهان محسوب مي شود؛ به همين دليل در شرايط کنوني همزمان با اجرايي شدن مرحله اکتشاف تا فرآوري بايد استانداردهاي لازم مطابق کشورهاي معدن خيز مورد توجه فعالان اين بخش قرار گيرد. در واقع بخش معادن از اکتشاف تا فرآوري در هر مرحله، به منظور بالابردن بهره وري تابع يک طرح خاص و انتخاب ماشين آلات و تجهيزات مورد نياز براي فعاليت در آن طرح است که متاسفانه تاکنون در ايران به دليل تحريم ها و همچنين فعاليت هاي سنتي خصوصا در معادن کوچک به طور دقيق توسط فعالان اين بخش رعايت نمي شود. به طور معمول در کشور هاي معدن خيز، به منظور بالابردن بهره وري و استفاده کامل از ثروت هاي ملي خود، استانداردهاي تعريف شده در صنعت معدنکاري را به طور کامل رعايت مي کنند و بدون رعايت استانداردهاي لازم اجازه هرگونه فعاليت به آنها داده نمي شود. با ورود استاندارد به کليه بخش هاي معدني، قيمت تمام شده کاهش يافته و توان رقابت در بازارهاي جهاني به راحتي بالامي رود و نظر به اينکه در بازارهاي جهاني محصولات معدني به طور معمول قيمت مشخصي دارد و چنانچه کشوري نتواند قيمت محصولات توليد شده از فعاليت هاي معدني و صنايع معدني را با قيمت جهاني تمام شده ساير کشورهاي ديگر هماهنگ کند به راحتي از رقابت خارج مي شود.

بنابراين عامل قيمت تمام شده از اهميت خاصي در فعاليت هاي معدني برخوردار است كه جز با استفاده از تكنولوژي و فناوري هاي امروزي در اين بخش از اكتشاف تا فرآوري عملياتي امکان پذير نخواهد بود. به طوري که سرمايه گذاران در اين صنعت براي ماندن در ميدان رقابت با ساير عرضه کنندگان محصولات معدني، قيمت تمام شده خود را در هر زمان با انتخاب ماشين آلات و تجهيزات ويژه نوين بازار با آخرين فناوري روز کنترل مي نمايند بنابراين توليدکنندگاني که نمي توانند خود را با شرايط روز و استانداردهاي تعريف شده در بخش معدن تطبيق دهند، قطعا از بازار رقابت در شرايط کنوني که تقاضا نسبت به عرضه پايين تر است، خارج مي شوند.

امروز فعالان اقتصادي در بخش معدن کشورمان به دليل محدوديت خاص در زمان تحريم ها براي انتخاب تجهيزات و ماشين آلات مورد نياز خود طبق استانداردهاي تعريف شده به رغم توليد بيش از 380ميليون تن مواد معدني از دل کوه قادر نيستند سهم قابل توجهي در صادرات مواد و محصولات معدني در اين بخش داشته باشند. پس هم اکنون با توجه به فرصت پيش آمده در اين برهه از زمان که امکان جذب سرمايه گذاران خارجي به دليل مزيتي بودن آن يا امكان تهيه و خريد تکنولوژي هاي نو در هر بخش از فعاليت هاي معدني وجود دارد، بايد با مديريت در انتخاب توسط فعالان در اين صنعت براي استفاده از اين ثروت خدادادي در کنار منابع عظيم نفت و گاز با هدف ايجاد ارزش افزوده در چرخه توليد، در اين بنگاه هاي اقتصادي برنامه ريزي راهبردي جامعي تعريف شده باشد.

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 163 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 15:26

صادرات بخش معدن در بهار به 2 میلیارد دلار رسید
به گزارش ماین نیوز، «جعفر سرقینی» امروز (دوشنبه) در هشتمین نمایشگاه بین المللی سنگ های تزیینی، معدن، ماشین آلات و تجهیزات مربوط در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران افزود: بقیه ارزش صادرات سه ماهه امسال در بخش معادن و صنایع معدنی به مس، سایر کانی ها و سنگ های ساختمانی و تزیینی اختصاص داشت.

سرقینی گفت: ارزش سالیانه صادرات سنگ تزیینی از سطح 200 میلیون دلار فراتر نرفته است اما انتظار می رود امسال برای نخستین بار شرایط متفاوتی را داشته باشیم، زیرا در فصل بهار ارزش صادرات این بخش به 60 میلیون دلار رسید.

معاون وزیر صنعت یادآوری کرد: شکلگیری ستاد سنگ در محل این وزارتخانه یک گام برای تدوین نقشه راه به منظور نیل به ارزش صادرات دو میلیارد دلاری در زمینه صدور سنگ است که در یک دوره پنج ساله تحقق یابد.

وی گفت: امسال دستیابی به ارزش صادرات 250 میلیون دلاری در زمینه صدور سنگ های ساختمانی و تزیینی پیش بینی می شود.

سرقینی برندسازی در بخش صادرات سنگ را مهم دانست و افزود: لازمه حضور در بازارهای بین المللی سنگ داشتن هویت مشخص است اما در این زمینه تاکنون کم توجهی شده است و باید این نقیصه را برطرف ساخت.

به گفته وی، تعرفه 20 تا 30 درصدی در زمینه واردات سنگ نباید به گونه ای باشد که تولیدکنندگان ایرانی نتوانند رقبای خارجی را کنار بزنند، بنابراین انتظار می رود فعالان این بخش پس از دو دهه بتوانند ضعف خود را در این عرصه برطرف سازند.

سرقینی پیشنهاد مشارکت جدی فعالان صنعت سنگ را در نمایشگاه های اختصاصی ایران در روسیه (مسکو)، ایتالیا (ورونا)، ترکیه و عمان را مطرح کرد.

به گفته وی، شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران اعلام آمادگی کرده است برای مشارکت فعالان سنگ در این نمایشگاه ها تخفیف 50 درصدی را قایل شود.
وی با انتقاد از اختصاص نیافتن حقوق دولتی معادن به این بخش گفت: مطابق قانون معادن 65 درصد حقوق دولتی آن باید به منظور کارهای زیرساختی به این بخش انتقال یابد و افزون بر آن 15 درصد نیز از حقوق دولتی وصولی را به اعتبارات همان استان اضافه کند، به این ترتیب 80 درصد به معادن باید مسترد شود اما بالاترین سهم تخصیصی در سال 1393 برابر با 12 درصد بود و هیچگاه فراتر از این میزان امکانپذیر نشد.

معاون وزیر صنعت اضافه کرد: وجوه جذب شده بابت حقوق دولتی صرف پرداخت اضافه کار نیروهای معادن نمی شود، بلکه در اجرای طرح های زیرساختی معادن مصرف می شود.

وی خطاب به شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در محل این نمایشگاه حاضر بودند، گفت: انتظار می رود مجلس شورای اسلامی از تخصیص منابع معادن برای عمران و نوسازی آن حمایت کند.

سرقینی درباره تسهیلات 160 هزار میلیارد ریالی که از سوی نظام بانکی برای حمایت از تولید تخصیص می یابد، افزود: پیش از این در این فرم ها برای معدن جایگاه لازم نبود اما اکنون این نقیصه برطرف شده است.

جمهوری اسلامی دارای پنج هزار و 400 معدن فعال است که سالیانه حدود 400 میلیون تن مواد معدنی از آنها استخراج می شود و سهم سنگ های تزیینی کمتر از پنج درصد است.

هشتمین نمایشگاه بین المللی سنگ، معدن، ماشین آلات و تجهیزات در قالب چهار بخش اصلی اکتشاف، استخراج، فرآوری و صادرات برپا شده است و 250 شرکت از جمهوری اسلامی ایران و 9 کشور دیگر جهان در آن حضور دارند.

40 شرکت از ایتالیا، آلمان، ترکیه، هند، اسپانیا، پرتغال، روسیه، کره جنوبی و چین در این نمایشگاه شرکت کرده اند.

این نمایشگاه تا سی و یکم تیرماه از ساعت 10 تا 18 در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران پذیرای علاقه مندان است

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 169 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 14:03

مدیرعامل فولاد مبارکه:

بهره وری حرف اول و آخر ماندگاری سازمان ها

گروه صنایع معدنی >فولاد - دکتر سبحاني مديرعامل فولاد مبارکه در جريان برگزاري بيست و سومين همايش ساليانه بهره وري فولاد مبارکه، ضمن تشکر از کليه همکاران فولاد مبارکه اصفهان که با همراهي و همدلي در شرايط سخت سال گذشته ، شرکت را از بحران رهانيدند، آن را نشان از چابکي سازمان و توسعه يافتگي برشمرد و در خصوص توجه هر چه بيشتر به بهره وري گفت: بهرهوري حرف اول و آخر ماندگاري سازمان ها و ضرورتي اجتناب ناپذير است که در اين خصوص مي بايستي با جديت در تمام سطوح سازمان و نه تنها در توليد بلکه در بهره وري مواد، انرژي، نيروي انساني، منابع مالي و ... توجهات لازم صورت گيرد.
بهره وری حرف اول و آخر ماندگاری سازمان ها
به گزارش ماین نیوز، وي با اشاره به چالشهاي صنعت فولاد کشور و جهان و در پي آن کاهش حاشيه سود شرکت ها، گفت: اين بحران زودگذر نيست و طولاني است و تنها راه نجات شرکتها توجه به بهره وري ميباشد و بهره وري در جاي جاي سازمان مي تواند شرکت را در مسيري قرار دهد که آن را از بحران نجات دهد.

مدير عامل فولاد مبارکه در ادامه به عوامل موثر در بهره وري از جمله کارکنان، کيفيت، کاهش ضايعات، کاهش مصارف، تأمين کنندگان، مشتريان، نگهداري و تعميرات، و همچنين نظامهاي مديريتي اشاره نمود و گفت: هر کدام از اين موارد ميتوانند در بالا بردن بهره وري شرکت مؤثر واقع شوند.

دکتر سبحاني با اشاره به مديريت هزينه ها در شرکت ، جهت افزايش بهره وري گفت: ما وقتي براي توليد هدف گذاري مي کنيم ، هر درصدي از آن که منطبق با آن هدف نباشد ، جزءکالاي انباري به حساب مي آيد و بايد با قيمتي کمتر از قيمت سفارش، به فروش برسانيم که اين درصد محصولات نامنطبق در نواحي توليدي در سال ميتواند سود از دست رفته زيادي ايجاد نموده و همچنين افت کيفيت محصول را براي شرکت در پي داشته باشد ، که در اين خصوص هر آن چه که بتوانيم از هدر رفت اين توليدات جلوگيري بعمل آوريم ، مديريت هزينه و افزايش بهره وري را شاهد خواهيم بود.

ايشان درصد ادعاهاي پذيرفته شده به حمل شده براي مشتريان، بازده وزني توليد محصولات و همچنين حجم ضايعات آهني و غيرآهني تخليه شده در دپو ضايعات را از ديگر مواردي ذکر کرد که با هدف گذاري در نواحي مختلف و کنترل ميتوان بهبود لازم را ايجاد نموده و با الگوبرداري از ساير شرکتها و واحدهاي رقيب، خود را دائما با آنها مقايسه نموده و خود را به بهترين رقبا برسانيم.

مدير عامل فولاد مبارکه در ادامه با مقايسه مصرف انرژي(گاز و برق) در نواحي مختلف فولاد مبارکه با ساير توليد کنندگان فولاد در جهان گفت: در نواحي که با مصرف بيشتري از انرژي نسبت به ساير رقبا روبرو هستيم، ضمن توجه به تکنولوژي آنها بايد بکوشيم به سطح مطلوب دست يابيم.

وي افزود: تعداد قطعات يدکي راکد و يا به تعبيري خواب سرمايه از ديگر مواردي است که توجه به آن مي تواند در مديريت هزينه ها نقش بسزايي را ايفا نمايد. درحقيقت حجم سرمايه راکدي که 25 درصد بهره پول نيز بابت آن پرداخت مي کنيم را بايستي کاهش دهيم. همچنين در بهره وري نيروي انساني که بر حسب نفر ساعت بر تن توليد محاسبه مي شود، نسبت به رقبا عقب هستيم و در اين خصوص بايد با افزايش توليد آن را جبران کنيم.

وي با تأکيد بر کار ايمن يادآور شد: ايمني را هيچگاه فداي سرعت نکنيد و با دقت لازم در اموري که به شما سپرده شده است، ضمن حراست از خود و سرمايه هاي شرکت در جهت افزايش بهره وري تلاش نماييد.

دکتر سبحاني در پايان ضمن خشنودي از روند رو به رشد بهره وري در فولاد مبارکه ،در خصوص عملياتي نمودن اهدافي که با نظرات خود همکاران تدوين شده، تأکيد کرد: با اجرايي نمودن اين اهداف ميتوان گام بزرگي درجهت افزايش بهرهوري در شرکت برداشت.

اين گزارش حاکي است: در جريان برگزاري بيست و سومين جشن بهره وري شرکت فولاد مبارکه، فرزاد ارزاني معاون تکنولوژي نيز گزارش مبسوطي از عملکرد فولاد مبارکه در روند ارتقاء بهره وري اين شرکت در سال 94 ارائه نمود و در ادامه از تعدادي از کارکنان به نمايندگي از 2413 نفر بهرهور در سال 94 که درمعيارهاي تحقق اهداف واحد، مشارکت فردي در نظامهاي بهبود و تحول، ايمني واحد و همچنين عملکردهاي رفتاري / انضباطي انتخاب شدند، قدرداني شد.

تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۳

کد مطلب: 33301

توصيه مطلب

۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 214 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 14:03

هيمن چوگلي سرپرست کارگاه تعميرات فولادسازي

مونتاژ لاورشل جديد کوره و بهبود توسط استيفنر هاي تقويتي در شرکت فولاد هرمزگان

گروه صنایع معدنی >فولاد - سرپرست کارگاه تعميرات فولادسازي شرکت فولادهرمزگان گفت: دو دستگاه لاور شل کوره توسط شرکت خارجي به صورت د و تکه در اختيار فولاد هرمزگان بود که با توجه به نياز خط توليد، مونتاژ اين لاور شلها با تلاش و همت کارکنان فولادهرمزگان با موفقيت انجام شد.
مونتاژ لاورشل جديد کوره و بهبود توسط استيفنر هاي تقويتي در شرکت فولاد هرمزگان
به گزارش ماین نیوز، هيمن چوگلي افزود: مونتاژ لاور شل به صورت چهار فاز شامل دو مرحله جوشکاري (جوشکاري پشت لاور شل و جوشکاري روي لاور شل) و يک مرحله چرخاندن و برگردان و در نهايتا نصب ادوات و متعلقات لاورشل مي باشد.

وي بيان داشت: اين فعاليت براي اولين بار درمجموعه فولاد هرمزگان انجام شد و با بالاترين کيفيت و تحت استانداردهاي اروپايي و نظارت دقيق انجام شد.

وي خاطرنشان کرد: يکي از اصلي ترين مراحل مونتاژ اين دستگاه حمل لاور شل دوتکه به محل مونتاژ و چرخاندن و برگردان زدن لاور شل مونتاژ شده جهت ادامه فرايند جوشکاري مي باشد که اين وظيفه خطير به عهده واحد حمل و نقل صنعتي بود که با درايت و توانمندي اين مهم به خوبي صورت پذيرفت.

وي اظهارداشت: يکي از نقاط ضعف لاور شلهاي موجود نقص در طراحي مي باشد که پس از مدتي از بهره برداري دچار دفرمگي شده و مشکلاتي را براي واحدهاي توليد و نسوز ايجاد کرده بود، در نتيجه بنا به پيشنهاد معاونت بهره برداري مبني بر تقويت لاورشل توسط استيفنرهاي تقويتي بررسي فني اين مساله جهت جلوگيري از تکرار اين نقيصه طي درخواستي به بازرسي فني و واحد تحقيق و توسعه ارجاع گرديد که طي مطالعات و آناليز هاي دقيق، طرح اصلاحي ارايه و روي اين لاور شل جديد عملياتي شد.

چوگلي گفت: جهت اتمام مراحل مونتاژ و حمل لاورشل به محل مورد نظر نياز به استندي مقاوم و کارا بود که وظيفه طراحي اين استند را واحد مهندسي عهده دار و طرح اوليه شرکت بهسازان که در نتيجه اين استند دو منظوره براي نگهداري از لاورشل جهت انجام تعميرات اساسي و حمل به سايت مورد استفاده قرار ميگيرد.

وي افزود: تمامي مراحل انجام اين پروژه شامل دستورالعملهاي جوشکاري و عمليات حرارتي در (مونتاژ- جوشکاري) توسط متخصصين بازرسي فني فولاد هرمزگان مورد ارزيابي و تاييد فني و همچنين مراحل انجام و دستورالعملهاي جوشکاري و عمليات حرارتي آن توسط بازرسي فني تهيه گرديد. نقشه برداري در چندين مرحله توسط واحد مهندسي معکوس انجام شد.

سرپرست کارگاه تعميرات فولادسازي فولاد هرمزگان گفت: در راستاي توانمندسازي و بهره مندي از پيمانکاران داخلي، تمامي مراحل ساخت استند و مونتاژ لاور شل و بازرسي اوليه مونتاژ و کنترل اجراء جوش توسط شرکت بهسازان صنايع خاورميانه با بالاترين کيفيت اجراء گرديد.

تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۸

کد مطلب: 33302

توصيه مطلب

۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 175 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 14:03

عضو انجمن فولاد خبر داد

دردسر کارخانه‌های ذوب و نورد با افزایش قیمت آهن اسفنجی

گروه صنایع معدنی >فولاد - عضو انجمن فولاد گفت: قیمت آهن اسفنجی به بالاتر از نرخ‌های مصوب برای این محصول رسیده که برای حل این مشکل قرار است جلسه‌ای با حضور تولیدکنندگان فولاد و معاون معدنی وزیر صنعت برگزار شود.
دردسر کارخانه‌های ذوب و نورد با افزایش قیمت آهن اسفنجی
به گزارش ماین نیوز، سید رضا شهرستانی  اظهار داشت:‌ طبق مصوبه دولت، قیمت آهن اسفنجی باید معادل 50 درصد معدل قیمت شمش فولاد خوزستان تعیین شود، اما در حال حاضر قیمت آهن اسفنجی به 65 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان رسیده که به ضرر تولیدکنندگان صنعت فولاد است.

وی ادامه داد: برای حل این مشکل قرار است جلسه‌ای با حضور تولیدکنندگان فولاد و معاون‌ معدنی وزیر صنعت برگزار شود.

وی تصریح کرد: اگر قیمت آهن اسفنجی بالاتر از نرخ‌های مصوب دولت باشد، شرکت‌های ذوب و نوردی با مشکل روبه‌رو خواهند شد.

به گفته شهرستانی، 70 درصد قیمت تمام شده تولید فولاد به آهن اسفنجی یا آهن قراضه اختصاص دارد که در حال حاضر رشد قیمت آهن اسفنجی، در قیمت محصول نهایی فولادی 10 درصد تأثیرگذار بوده و با احتساب هزینه‌های مالی، این اختلاف قیمت به 13 درصد می‌رسد.

وی در ادامه با بیان اینکه مرجع بودن شرکت های دولتی در تعیین قیمت به ضرر بخش تولید است، گفت: اگر عرضه و تقاضا شفاف باشد، قیمت‌های مناسب مشخص خواهد شد که برای این کار باید شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی واقعی واگذار شوند.

تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۵۶

کد مطلب: 33294

توصيه مطلب

۰

مرجع : خبرگزاری فارس

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 146 تاريخ : دوشنبه 28 تير 1395 ساعت: 21:08